La Plana de Vic, una de les zones amb més aire contaminat segons un informe d’Ecologistes en Acció
El 64% de la població catalana va respirar aire per sobre dels nous límits legals europeus el 2024

La Plana de Vic figura entre les zones més afectades per la contaminació atmosfèrica a Catalunya segons l’últim informe d’Ecologistes en Acció, elaborat a partir de dades de 790 estacions oficials de tot l’Estat, 110 d’elles a Catalunya. L’estudi revela que 5,2 milions de catalans, un 64% de la població, van respirar aire contaminat per sobre dels nous límits legals que la Unió Europea ha fixat per al 2030.
Tot i que el 2024 hi va haver una reducció significativa dels nivells de partícules en suspensió (PM10 i PM2,5), diòxid de nitrogen (NO₂) i ozó troposfèric, la qualitat de l’aire a la Plana de Vic i el Prepirineu encara es manté per sobre dels nivells permesos amb la normativa vigent, afectant unes 185.000 persones.
L’aire millora, però els límits europeus seran més exigents
Segons l’entitat ecologista, si es tenen en compte els futurs valors legals i les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la totalitat de la població catalana hauria estat exposada a nivells nocius de contaminació el 2024. A Osona, això afectaria tant l’entorn rural com urbà.
Les partícules en suspensió (especialment per l’activitat ramadera, la combustió i la geografia enclotada de la Plana de Vic) i el diòxid de nitrogen van ser els contaminants més persistents. L’ozó, en canvi, va afectar sobretot zones suburbanes i rurals a sotavent de les àrees metropolitanes.
Canvi climàtic i energia: factors clau en la qualitat de l’aire
L’informe apunta que l’any 2024 va ser el tercer més càlid a l’Estat des de 1961 i també un any humit. L’estabilitat atmosfèrica hivernal va afavorir l’arribada de partícules procedents del nord d’Àfrica, mentre que les onades de calor de juliol i agost van intensificar els episodis d’ozó troposfèric.
Malgrat tot, s’atribueix la millora global de la qualitat de l’aire a l’evolució del sistema energètic: tot i que el consum de petroli va augmentar, el gas es va reduir i les energies renovables van cobrir el 57% de la demanda elèctrica, cosa que va limitar les emissions de les centrals tèrmiques.


No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari